A kreativ ember eredeti módon tapasztalja meg a világot, új ötletekkel áll elő, összefüggéseket lát meg és megoldásokat generál, s közben értéket állít elő az élet különböző területein (művészet, tudomány, technológia stb.). A kreatív személyek lényegesen átformálják az életünket és kultúránkat (ezt a típusú kreativitást szokták nagy K-val írni), de elismerést érdemel annak a szülőnek a kreativitása is, aki egy fantasztikus „meglepetés édességgel” készült gyermeke születésnapjára, gyümölcsök és egyéb rendelkezésre álló finomságok felhasználásával (ezt a típusú kreativitást szokták kis k-val írni).
Az iskola feladata sokkal több bizonyos ismeretek átadásánál. Célja, hogy segítse a gyermekek produktív gondolkodásának és egészséges személyiségének fejlődését. Ennek fontos része a kreativitás fejlesztése – alkotóképességre egyre inkább szükségünk van a „való világban” való túléléshez.
Szeretnénk áttekinteni, hogy egyes neves szerzők (Arieti, Rogers, Csíkszentmihályi stb.) mit írtak erről, és hogyan próbálták kiváló tanárok (pl. deBono, Dienes Zoltán, Kokas Klára) elősegíteni a kreativitás fejlesztését olyan különböző területeken, mint pl. a matematika, a zene.
A szlogen, amelyet szeretnénk szemléltetni: „A kreativitás nem luxus”.